Algorytm LinkedIn – jak tworzyć treści na LinkedIn i zwiększyć zasięg postów?

Jak zwiększyć zasięg i zaangażowanie w treści na LinkedIn?

Prowadząc profil na LinkedIn chcesz, aby algorytm LinkedIn pozytywnie Cię oceniał, a publikowane treści przyciągały uwagę, wywoływały reakcje oraz skłaniały do dyskusji. Dzięki temu więcej osób dowie się o istnieniu Twojej organizacji / marki osobistej i zwiększysz tym samym szansę na pozyskanie Klienta.

Jednak w morzu postów, artykułów i aktualizacji nie jest tak łatwo wybić się ze swoim contentem. Jest to jednak możliwe, a jednym z kluczy do sukcesu będzie znajomość podstaw algorytmu LinkedIn.

To on bowiem kieruje tym, co trafia do szerszej publiczności. Chcesz, aby Twoje posty były zauważane i przynosiły większe zaangażowanie? Zobacz, jak działa algorytm portalu i jak tworzyć angażujące treści.

Spis treści:

  1. Czym jest algorytm LinkedIn?
  2. Jak działa algorytm LinkedIn?
  3. Czynniki wpływające na zasięg treści na LinkedIn
  4. Dlaczego zasięg i zaangażowanie na LinkedIn są ważne?
  5. Jak zwiększyć zasięg na LinkedIn?
  6. Jak tworzyć angażujące treści na LinkedIn?
  7. Jak zwiększyć zasięg postów za pomocą LinkedIn Ads?
  8. Podsumowanie

Czym jest algorytm LinkedIn?

Algorytm LinkedIn można porównać do sekretnej formuły. W całości znany jest niewielu, co więcej – z roku na rok staje się coraz bardziej skomplikowany, a dodatkowo bardzo często jest aktualizowany.

Jedno jest jednak pewne: to on decyduje o tym, które posty będą widoczne dla użytkowników. To dlatego zrozumienie, jak funkcjonuje algorytm LinkedIn, jest kluczowe, aby zwiększyć zasięg postów, a tym samym interakcję i zaangażowanie pod nimi.

Aby wypełnić ten formularz, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce.

Jak działa algorytm LinkedIn?

Algorytm LinkedIn ocenia każdą treść, która jest publikowana na platformie, w kilku kategoriach, etapowo – najważniejsze z nich to trzy kluczowe etapy.

Pierwszym z nich jest ocena treści przez algorytm platformy. Ten może zakwalifikować content jako treść czystą (najwyższa ocena), średniej jakości (średni wskaźnik) lub spam (najniższa ocena). Jak możesz się spodziewać, content, który uzyska ocenę spam, będzie rzadziej wyświetlany użytkownikom LinkedIn.

Pamiętaj jednak, że nawet najwyższa ocena wystawiona przez mechanizm LinkedIn nie oznacza, że cała twoja sieć kontaktów zobaczy opublikowaną treść. Warto tu wspomnieć, że na tym etapie treść oceniana jest przez boty. To, czym się one kierują, nie jest ujawniane, choć powszechnie uważa się, że np. gorszą ocenę zyskują posty zawierające linki zewnętrzne.

Ocena wystawiana przez boty LinkedIn to nie jedyny egzamin, jaki musi przejść publikowana treść. Kolejną wystawiają użytkownicy portalu.

Ich reakcje są obserwowane przez algorytm, a ten za każdą przyznaje konkretne punkty. Najwięcej punktów content może uzyskać za komentarz, niżej punktowane są polecenia i udostępnienia.

Musisz też wiedzieć, że na to, czy twoja treść zdobędzie punkty, ma wpływ tempo reakcji użytkowników LinkedIn. Im szybciej publikacja uzyska polubienia, tym lepiej.

Niekorzystnie natomiast na widoczność postów wpływają punkty ujemne. Możesz je uzyskać, gdy twoje posty cechuje niska jakość, są one zgłaszane przez użytkowników jako treść szkodliwa, obraźliwa, podejrzana lub spam.

Jeśli Interaction Score dla twojego konta będzie szczególnie niekorzystny, możesz nawet otrzymać shadowbana. Oznacza to, że twoich publikacji nie zobaczy nikt

shadowban na linkedin

Trzeci etap to ponowna ocena contentu przez algorytm. Weryfikuje on, czy post jest spamem i czy przedstawia wartość dla sieci kontaktów. W przypadku, gdy algorytm ma wątpliwości co do contentu, ogranicza częstotliwość wyświetlenia. Pozytywna ocena przyniesie natomiast odwrotny skutek.

Czynniki wpływające na zasięg treści na LinkedIn

Widoczność postów na LinkedIn jest uzależniona od kilku kluczowych czynników, które mają bezpośredni wpływ na to, jak algorytm ocenia i wyświetla publikacje. Przeanalizujmy teraz te najważniejsze:

Jakość treści

Algorytm priorytetowo traktuje wartościowe i angażujące treści. Posty, które dostarczają użytecznych informacji, są lepiej oceniane niż te, które są nieprzemyślane. Treści powinny być dobrze napisane, zrozumiałe i dostosowane do potrzeb odbiorców. Większy zasięg zdobędziesz również, jeśli postawisz na personalizację. Z drugiej strony, takie treści będą też skuteczniejsze pod kątem pozyskiwania Klientów – jeśli dzielisz się wiedzą, która faktycznie wpływa na biznes potencjalnych kontrahentów, wrócą do Ciebie z prośba o pomoc.

Interakcje użytkowników

Czas spędzony na czytaniu treści, czyli dwell time, to jeden z najnowszych czynników wpływających na widoczność postów na LinkedIn. Platforma, wprowadzając go, podkreśliła, że równie ważny co reakcje, jest czas poświęcony na zapoznanie się z contentem.

Może się bowiem zdarzyć, że użytkownik jedynie udostępni post, ale szybko wróci na stronę główną, zupełnie nie zainteresowany jego treścią. Im więcej interakcji (udostępnienia, polubienia i komentarze) zbiera post w krótkim czasie po publikacji, tym większa szansa, że algorytm go wypromuje. Algorytm docenia szybkość reakcji – posty, które szybko zdobywają popularność, są wyżej oceniane.

skoki zasiegów na linkedin

Powyższy wykres obrazuje zasięgi postów, które zostały ocenione przez algorytm najlepiej ze wszystkich opublikowanych na przestrzeni 365 dni.

Typ treści

Różne formaty treści mają różne wskaźniki zaangażowania. Na przykład, posty z grafiką przyciągają więcej uwagi niż posty tekstowe. Najwięcej zaangażowania budzi natomiast wideo. Według statystyk jest ono 5 razy popularniejsze niż tradycyjne posty. Od tych ostatnich bardziej angażujące są też dłuższe artykuły (powyżej 8000 znaków). Opierając się na danych LinkedIn, aż 61% użytkowników platformy wchodzi w interakcje z wartościowymi treściami. LinkedIn preferuje różnorodność, dlatego warto łączyć różne typy treści w swojej strategii.

Publikacja treści

Systematyczne publikowanie contentu na LinkedIn wpływa na budowanie zasięgu. Konta, które regularnie dzielą się nowymi informacjami, są lepiej widoczne w feedach użytkowników. Co ciekawe, dla algorytmów LinkedIn ma znaczenie nie tylko regularność publikacji, ale także czas dodania postu. Według danych, najlepsze czasy na dodawanie treści na LinkedIn to:

  • Piątek o 9:00, 11:00, 12:00
  • Środa 8–10 rano, 12 po południu, 15 po południu
  • Czwartek 9–10 rano i 13–14

Nie przywiązywałbym jednak znacznej wagi do tych godzin. Spójrzmy na to z drugiej strony – jest to powszechna wiedza, więc korzysta z niej bardzo dużo osób. Porównując to do korków na drodze – łatwiej jest przejechać przez miasto w godzinach szczytu, o 16:00-18:00, czy moze w czasie, gdy inni są zajęci, na przykład o 12:00? Myślę, że zdecydowanie to drugie 🙂

Analogicznie będzie więc z postami. Łatwiej jest przebić się z treścią, gdy postów na LinkedIn w danej godzinie jest po prostu mniej.

Reputacja konta

Konta z dobrą historią aktywności i pozytywnymi interakcjami (np. brak oznaczeń jako spam) mają większe szanse na lepszy zasięg postów. Zakładając profil, musisz więc dbać o swoją reputację i jego rozwój.

Hashtagi i słowa kluczowe

Odpowiednie użycie hashtagów i słów kluczowych zwiększa widoczność postów w wyszukiwarkach i pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Ważne jest, aby dobierać hashtagi, które są popularne i związane z tematem publikacji, a także słowa kluczowe, które wpisują Twoi potencjalni Klienci.

jak działają hashtagi na linkedin

Czym są słowa kluczowe? Innymi słowy, są to frazy, które wpisują użytkownicy wyszukiwarek, aby znaleźć odpowiedź na zadane pytanie. Powinieneś więc zastanowić się, jakie problemy biznesowe ma Twoja grupa docelowa i jak je wpisują w wyszukiwarkę. Następnie zawrzeć wybrane hasła w sprytny sposób w swojej publikacji lub artykule.

jak działają słowa kluczowe na linkedin

Dlaczego zasięg i zaangażowanie na LinkedIn są ważne?

Jak widzisz, mechanizm oceny postów przez LinkedIn jest skomplikowany. Zapewne nie raz przeszło Ci przez myśl, że zrozumienie zaangażowania użytkowników jest tak ważne. Tu nie ma wątpliwości: widoczność postów jest kluczowa dla każdej firmy, która na swoje narzędzia sprzedaży i budowania wizerunku wybiera social media.

Duży zasięg postów to nie tylko przepis na rozwój profilu, ale i na budowanie sieci kontaktów, nawiązywanie relacji z potencjalnymi partnerami biznesowymi, a także generowanie leadów i w końcu sprzedaż. Angażujące treści są także pomocne w budowaniu marki zarówno przedsiębiorstwa, jak i osobistej. Wreszcie, popularny profil na LinkedIn ułatwia działania rekrutacyjne.

nowi obserwujący na linkedin

Powyższy wykres obrazuje, o ile zwiększała się liczba obserwujących profil osobisty dzięki zastosowaniu wymienionych w artykule zasad

Jak zwiększyć zasięg na LinkedIn?

Wiedząc już, że interakcje i zaangażowanie są kluczowe dla profilu i znając najważniejsze zasady oceny treści przez algorytm, pora zadać sobie najważniejsze pytanie – jak tworzyć treści, aby były widoczne na LinkedIn i budziły zainteresowanie w twojej sieci kontaktów (i nie tylko). Na początek musisz wiedzieć, że zaangażowanie odbiorców możesz wzbudzić, zarówno podejmując odpowiednie działania organiczne, jak i stawiając na reklamy.

Aby wypełnić ten formularz, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce.

Jak tworzyć angażujące treści na LinkedIn?

Aby skutecznie przyciągać uwagę na LinkedIn i angażować swoją społeczność, kluczowe jest nie tylko, co publikujesz, ale także jak to robisz. Najlepiej, jeśli na twoim profilu będziesz dzielić się wartościowymi insightami, czyli informacjami przynoszącymi korzyść twoim odbiorcom.

Nowinkami z branży, przemyśleniami, case study możesz udostępniać w formie postów, artykułów czy krótkich wideo. Najlepiej korzystaj ze wszystkich tych opcji, ponieważ algorytm promuje różnorodność. Tworząc je, pamiętaj jednak, aby nie pisać o niczym, a przekazywać wartościową wiedzę. Zadbaj też o odpowiednią długość (najbardziej angażujące są te zbliżające się do 1300 znaków) i przejrzystość. Aby zachować tę ostatnią, używaj eye-catcherów.

W publikowanych treściach nie zapominaj też zachęcać do interakcji (ang. call to action). Możesz to robić, zadając pytania, publikując ankiety czy rozpoczynając branżowe dyskusje. Jeśli pod postami pojawią się komentarze, nie zapominaj na nie odpowiadać. Wchodząc w interakcje z odbiorcami, nie tylko nawiążesz z nimi bliższy kontakt i zbudujesz zaufanie, ale stworzysz podstawy pod social selling.

skutecznosc tresci na linkedin dzieki call to action

Powyższy wykres obrazuje, jak zmienia się zaangażowanie pod postami w zależności od zastosowania call to action i formy posta

Tu warto też wspomnieć, że zasięg twoich treści zwiększysz, jeśli będziesz posiadać na profilu rozbudowaną sieć kontaktów. Jest to jednak haczyk! Algorytm sprawdza nie tylko jej ilość, ale i jakość. W praktyce oznacza to, że boty LinkedIn nieprzychylnym okiem będą patrzeć na tzw. LiONy, czyli osoby zupełnie przypadkowo znajdujące się w sieci kontaktów.

Zamiast tego treści warto promować wśród osób zainteresowanych. Najprościej zrobisz to, zapraszając kontakty 2. stopnia, które wykazały zainteresowanie twoim contentem. Wraz z zaproszeniem staraj się wymienić kilka wiadomości z nowym obserwującym i regularnie pokazywać reakcje, np. poprzez polecanie jego publikacji czy ich komentowanie.

Kolejny sposób na promowanie treści na LinkedIn to używanie hashtagów. Zwiększają one szanse na zobaczenie posta przez użytkowników spoza sieci, a zainteresowanych konkretnym tematem. Staraj się używać spersonalizowanych hashtagów, które faktycznie opisują to, o czym piszesz. Oprócz hashtagów w postach na LinkedIn możesz również oznaczać inne osoby, a tym samym zachęcać ich do wyrażenia opinii i dyskusji. Zachowaj jednak tu umiar – nie taguj zbyt wielu osób w jednym poście, a z samego narzędzia korzystaj ostrożnie, aby algorytm nie pomyślał, że wymuszasz komentarze czy tworzysz treści spamowe.

Jak zwiększyć zasięg postów za pomocą LinkedIn Ads?

Zaangażowanie użytkowników zwiększysz, nie tylko stawiając na optymalizację postów, ale i na działania reklamowe. Na LinkedIn możesz reklamować posty lub zakładać zupełnie niezależne reklamy promujące cały profil. Reklama na LinkedIn może znacząco zwiększyć zasięg postów i dotrzeć do szerszej grupy docelowej. Ułatwi to możliwość dokładnego targetowania.

Dostępne na LinkedIn opcje targetowania to: po lokalizacji, atrybutach grupy odbiorców (firma, doświadczenia zawodowe, wykształcenie, demografia, zainteresowania). Kampanie na LinkedIn to także skuteczne narzędzie do sprzedaży. Dzięki nim łatwiej pozyskasz leady i zwiększysz sprzedaż.

Podsumowanie

Znasz już podstawy działania algorytmu. Wiem, że jest tego dużo – w Salesboost zajmujemy się tym na co dzień. Jeżeli nie masz czasu na prowadzenie swojego LinkedIn, a chcesz pozyskać nowe zapytania B2B, wzbudzić świadomość i zaufanie do marki oraz być obecnym w miejscu, gdzie jest Twój potencjalny Klient – skontaktuj się z nami. Razem ustalimy strategię, przygotujemy materiały i poprowadzimy za Ciebie marketing na LinkedIn!

Aby wypełnić ten formularz, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce.
Poznajmy się 🙂
Nie będziemy spamować!
Jeśli preferujesz kontakt telefoniczny, zostaw swój numer 🙂
Daj znać, w czym mogę Ci pomóc. Udzielenie dodatkowych informacji (np. strona internetowa, nazwa firmy czy opis Twojego pomysłu na współpracę) usprawni naszą komunikację!
Polityka Prywatności


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *