Prowadzenie profilu firmy na LinkedIn to coś więcej niż tylko publikowanie postów od czasu, do czasu. To sztuka angażowania społeczności, budowania wizerunku eksperta i przyciągania klientów tam, gdzie są gotowi rozmawiać o biznesie. Jak sprawić, by profil firmowy żył, rozwijał się i przyciągał uwagę?
Spis treści:
- Jak skutecznie prowadzić stronę firmową na LinkedIn?
- Jak prowadzić profil firmowy na LinkedIn krok po kroku
- Określenie celów firmy na LinkedIn
- Skuteczne strategie sprzedaży i budowania wizerunku na LinkedIn
- Określanie grupy docelowej company page na LinkedIn
- Przykładowa strategia działań na firmowym profilu LinkedIn
- Budżet na działania marki na LinkedIn
- Jak prowadzić profil firmy? Tego nie rób!
Jak skutecznie prowadzić stronę firmową na LinkedIn?
Skorzystałeś już z naszego poradnika dotyczącego zakładania profilu firmowego? Świetnie! Teraz czas na zaplanowanie strategii!
LinkedIn jest w Polsce medium często pomijanym i niedocenianym. Jest to jednak potężne narzędzie bez względu na to, czy działasz w branży B2B, czy B2C. Pozwala tworzyć sieć kontaktów biznesowych, budować świadomość marki, a także sprzedawać. Aby jednak osiągnąć sukces na LinkedIn, musisz swoje działania dostosować do specyfiki kanału. Ta nie dla wszystkich jest oczywista. Co jednak najważniejsze – nie jest taka, jak fanpage firmowy na Facebooku. Chcąc więc tworzyć posty angażujące odbiorców, musisz zapomnieć o przeklejaniu treści z Facebooka na LinkedIn.
Dlaczego?
Ponieważ użytkownicy LinkedIn potrzebują i oczekują zupełnie innych treści, a samo medium odwiedzają w celach biznesowych. Przez to komunikacja na firmowej stronie na LinkedIn powinna opierać się na merytoryce, a jej język być profesjonalny.
Jak prowadzić profil firmowy na LinkedIn krok po kroku
Prowadzenie firmowego profilu na LinkedIn to trochę jak dbanie o roślinę: jeśli będziesz podlewać ją raz na miesiąc, nie licz na piękne i bujne kwiaty. Na LinkedIn jest podobnie, tylko zamiast wody i słońca liczą się dobrze przemyślane cele, strategia, autentyczna komunikacja, a przede wszystkim regularność działania. Aby uniknąć chaosu, warto stworzyć strategię, a do tematu prowadzenia konta firmowego podejść metodycznie. Pomogą w tym poniższe kroki, z których najważniejszy będzie opracowanie strategii obecności na LinkedIn.
Określenie celów firmy na LinkedIn
Prowadzenie company page zacznij od podstaw – zastanów się, co chcesz osiągnąć na LinkedIn. Budowanie świadomości marki, pozyskiwanie talentów, a może generowanie leadów? Warto dokładnie zdefiniować cel, bo to on będzie Twoim kompasem przy planowaniu treści i interakcji z użytkownikami. Bez jasno wytyczonej ścieżki łatwo zagubić się w gąszczu opcji, jakie daje LinkedIn.
Oprócz głównego celu ustal też cele poboczne. Takimi mogą być np. uzyskanie określonej liczby obserwujących w wyznaczonym czasie czy osiągnięcie określonych zasięgów. Ustalając cele dla company page, kieruj się metodą SMART. Mówi ona, że wszystkie cele powinny być precyzyjne, określone, mierzalne, istotne, osiągalne i osiągalne w czasie. Dzięki temu łatwiej będzie Ci obserwować, czy Twoje strategie sprzedaży są skuteczne.
Przykładowe cele, które możesz założyć, to:
- W ciągu 6 najbliższych miesięcy zwiększę świadomość marki, docierając do 4500 nowych decydentów z mojej grupy docelowej z moją działalnością.
- Przez 3 następne miesiące dotrę z publikacją do min 10 000 odbiorców, publikując 32 artykuły na mojej stronie firmowej.
- W 2025 roku pozyskam 85 leadów B2B za pośrednictwem portalu LinkedIn.
- W 2025 roku pozyskam 12 Klientów B2B za pośrednictwem portalu LinkedIn.
Skuteczne strategie sprzedaży i budowania wizerunku na LinkedIn
Znając cele, czas na przygotowanie strategii. Jest to plan działania, który ma Ci pomóc osiągnąć poczynione założenia i sprawi, że profil firmy będzie spójny i ciekawy dla odbiorcy. Skuteczne strategie sprzedaży na LinkedIn to te wywodzące się bezpośrednio z ogólnej strategii marketingowej przedsiębiorstwa. Powinny być ona również spójne z działaniami prowadzonymi w innych social media. Dzięki temu łatwiej będzie Ci się wyróżnić na tle konkurencji. Co jednak powinna zawierać strategia dla company page na LinkedIn?
- Główne obszary tematyczne kluczowe dla marki i jej odbiorców; mogą to być np. trendy rynkowe, studia przypadków, prezentacja firmy; najlepiej wybierz kilka obszarów, które będą podstawą komunikacji. Bardzo dobrze sprawdza się rozpisywanie pytań, które zadają Ci potencjalni Klienci podczas rozmów handlowych – skoro Cię o to pytają, to musi być to dla nich ważne!
- Typy treści, które będziesz publikować; chcąc skutecznie prowadzić profil na LinkedIn, powinieneś zróżnicować publikowany content i oprócz postów merytorycznych przygotowywać dłuższe artykuły, aktualności z życia firmy, case study, a nawet lekkie posty w postaci cytatów czy ciekawostek. Strategia działania na LinkedIn musi też obejmować to, w jakiej formie content pojawiać będzie się na profilu; zastanów się, czy chcesz korzystać tylko z grafik, czy też postawić na video – pamiętaj przy tym, że LinkedIn te cieszą się 5 razy większym zainteresowaniem niż posty statyczne.[1]
- Częstotliwość publikacji; algorytm LinkedIn nagradza za regularność; profile, które publikują cyklicznie, mają większe szanse na dotarcie do swoich odbiorców; to, dlatego tworząc plan działania dla LinkedIn, określ, jak często będziesz dodawać treści na profil; miej też na uwadze, że systematyczność będzie doceniona również przez odbiorców – trzymanie się ustalonego rytmu sprawi, że Twoja obecność w kanale stanie się bardziej przewidywalna dla odbiorców, a to buduje zaufanie i przywiązanie. Rekomendowana częstotliwość publikowania to 2-3 razy w tygodniu.
- Ton i styl komunikacji; LinkedIn to medium profesjonalne, króluje tu więc oficjalny język i merytoryczne, fachowe wypowiedzi; ale warto nadać swojemu profilowi charakterystyczny styl; za taki odpowiadać może np. ekspercki lub lekko humorystyczny, ale wciąż profesjonalny język; stały ton komunikacji tworzy spójny wizerunek i sprawia, że strona firmy będzie rozpoznawalna i charakterystyczna dla odbiorców;
- Zaangażowanie i interakcje z użytkownikami; w planie działania uwzględnij to, jak i jak szybko będziesz reagować na komentarze, odpowiadać na pytania; pamiętaj też, że profil firmowy służy do budowania sieci kontaktów biznesowych; zaplanuj więc, jak chcesz nawiązywać nowe znajomości np. poprzez aktywne angażowanie się w dyskusje w obrębie postów innych firm;
- Pomiar skuteczności – firmowe konto na LinkedIn powinno przynosić korzyści dla sprzedaży lub/i wizerunku; jak to jednak sprawdzić?; to też powinna wskazywać strategia; warto w niej zawrzeć narzędzia i metody pomiaru wyników, takie jak liczba reakcji, komentarzy, zasięg postów, liczba kliknięć w linki czy przyrost obserwujących; ustal też, jakie wskaźniki KPI będą najważniejsze, abyś mógł ocenić, czy Twoje działania przynoszą efekty.
Określanie grupy docelowej company page na LinkedIn
Twoja grupa docelowa to klucz do efektywnej komunikacji. Zastanów się, jaki jest profil twoich potencjalnych klientów i kto jest odbiorcą tworzonych treści – menedżerowie, przedsiębiorcy, specjaliści? Różne grupy mają różne potrzeby i oczekiwania, dlatego ważne jest, abyś zrozumiał, co interesuje twoich odbiorców i jakie problemy chcą rozwiązać odwiedzając konto firmowe na LinkedIn. Ta wiedza pozwoli Ci na tworzenie angażujących postów na LinkedIn, które będą trafiały w sedno i realnie angażowały.
Przykładowa strategia działań na firmowym profilu LinkedIn
Profil firmy – czas na zobrazowanie strategii! Poniżej zamieszczam przykładową, wstępnie rozpisaną strategię, którą moglibyśmy zastosować dla marki Salesboost. Jest ona krótka, a jej celem jest pokazanie Ci, jak możesz podejść do tematu. Polecam, abyś przemyślał/-a dokładnie każdy punkt pod kątem swojej organizacji.
- Cel:
W 2025 roku pozyskam 12 Klientów B2B za pośrednictwem portalu LinkedIn.
- Grupa docelowa:
Wielkość firmy: Małe, średnie firmy i duże przedsiębiorstwa;
Branże, które sprzedają do innych firm (B2B) w Polsce lub poza jej granicami;
Osoby decyzyjne: Dyrektor / kierownik / manager działu marketingu, sprzedaży, zarząd firmy, działy eksportu;
- Sposób dotarcia:
Publikacje na LinkedIn fimowym (3x w tygodniu)
Kontakt bezpośredni przez DM na LinkedIn (10 osób dziennie, dni robocze)
Komentowanie publikacji innych użytkowników (3 komentarze dziennie, dni robocze)
Polecanie publikacji innych użytkowników (3 polecenia / udostępnienia dziennie)
- Propozycja biznesowa:
Wsparcie w zakresie aktywnego pozyskiwania nowych Klientów;
Oszczędność czasu;
Wiedza i doświadczenie w zakresie skutecznych sposobów pozyskiwania Klientów B2B;
- Tematyka publikacji:
Publikowane treści będziemy opierać o pytania, które Klienci zadają zarówno nam i wyszukiwarce Google. Pozwoli to zdobyć zainteresowanie odbiorców i wypełnić pierwszy etap lejka sprzedażowego.
Na stronie firmowej na LinkedIn umieścimy również poradniki z wiedzą ekspercką, aby zdobyć zaufanie odbiorców treści.
Dodatkowo opublikujemy case study jako społeczny dowód słuszności.
Zahaczymy również o nowinki z branży, aby pokazać odbiorcom, że śledzimy trendy.
Publikacje będą zawierały konkretne CTA (Call To Action), dzięki którym zachęcimy odbiorców do oczekiwanej przez nas interakcji / dalszego działania.
- KPI (Kluczowe wskaźniki):
Zasięg, zainteresowanie, liczba zebranych interakcji, liczba wykonanych aktywności (w stosunku do założeń z punktu sposób dotarcia), liczba leadów, liczba skutecznych korespondencji, liczba podpisanych umów.
- Zakres czasu kampanii:
01.01.2025 – 31.12.2025 r.
Jeśli nie wiesz, jak taką strategię rozpisać dla profilu swojej firmy, skontaktuj się z nami.
Budżet na działania marki na LinkedIn
Profil firmy na LinkedIn pozwala nie tylko na prowadzenie działań organicznych, ale i tych płatnych takich jak reklamy. Aby jednak móc z nich skorzystać, musisz posiadać budżet. Ten sprawia, że marketing B2B na LinkedIn będzie przynosił oczekiwane efekty. Ile jednak powinien wynosić? To oczywiście zależy od twoich możliwości oraz celów, jakie sobie postawisz. Pamietaj jednak, że minimalne koszty kampanii LinkedIn Ads przedstawiają się następująco:
- minimalny budżet dzienny kampanii wynosi 10 EUR,
- minimalny całkowity koszt kampanii (dla treści sponsorowanych) wynosi 10 EUR,
- minimalna stawka w kampaniach CPC, CPM i kampanii reklam tekstowych wynosi 2 EUR.
W związku z wysokimi kosztami bardzo rzadko rekomendujemy prowadzenie kampanii płatnych. Zdecydowanie taniej, ale i z lepszymi efektami można podejść do LinkedIn od strony prospectingu, czyli aktywnego pozyskiwania Klientów.
Zobacz, jakie efekty przynoszą takie kampanie:
- Branża marketingu – działania w Polsce
- Branża doradztwa – działania w Polsce
- Branża produkcji – działania zagraniczne
- Branża dystrybucji – działania w Polsce
- Branża utrzymania czystości – działania w Polsce
Jak prowadzić profil firmy? Tego nie rób!
Profil firmy na LinkedIn to jedna z twoich wizytówek w sieci. Jeśli chcesz, aby była pozytywnie oceniana, musisz wystrzegać się podstawowych błędów. Do takich należy nieodpowiedni język komunikacji – zbyt luźny, humorystyczny, kolokwialny. Wizerunek firmy na LinkedIn psuć będą też posty nieprzedstawiające wartości dla czytelników i niewyposażające ich w nową wiedzę czy umiejętności. Nie będą oni też cenić kont zdominowanych przez treści reklamowe i promocyjne.
Za poważny błąd uważa się też kopiowanie postów z innych mediów społecznościowych – te zwykle nie są dostosowane do specyfiki platformy, a przez to nie przynoszą oczekiwanych efektów. Te osiągniesz natomiast, jeśli postawisz na wsparcie w działaniach na LinkedIn z Salesboost. W jego ramach przygotujemy skuteczne strategie sprzedaży na LinkedIn oraz plan budowania świadomości marki.
Pamiętaj, że możemy pomóc Ci w prowadzeniu skutecznego marketingu i sprzedaży na LinkedIn. Skonsultuj bezpłatnie swoje potrzeby marketingowo-sprzedażowe!
Źródła:
[1] https://www.socialpilot.co/linkedin-statistics