Jak stworzyć dobry i skuteczny profil na LinkedIn? LinkedIn jako jedyne narzędzie na świecie daje dostęp do setek milionów osób na całym świecie – od specjalistów, przez managerów, po zarząd małych, średnich i dużych organizacji.
Dlaczego tego nie wykorzystać pod kątem marketingu i sprzedaży B2B?
Pierwszym krokiem będzie określenie celu Twojej obecności na portalu, grupy docelowej, a także uzupełnienie profilu osobistego.
Jeżeli jest nim znalezienie pracy w danym zawodzie lub branży, to odbiorcą treści umieszczonych na profilu osobistym będą osoby odpowiedzialne za rekrutację. W takim przypadku powinieneś pozycjonować się jako idealny kandydat, który zna daną branżę i jest otwarty na podjęcie zatrudnienia.
Jeżeli Twoim celem jest natomiast prospecting, marketing czy sprzedaż B2B, Twój profil powinien komunikować, jakie problemy biznesowe rozwiązujesz, w jaki sposób to robisz i co Cię wyróżnia na tle konkurencji (USP – unique selling proposition).
Dla algorytmu LinkedIn uzupełnienie wszystkich sekcji stawia cię wyżej w scoringu, a także gwarantuje wyższą pozycję w wyszukiwarce. Zadbaj o nie, aby zmaksymalizować swoje efekty i osiągnąć cele biznesowe!
Poniższy poradnik pomoże Ci uzupełnić profil osobisty, którego celem jest pozyskanie nowych Klientów B2B.
Spis treści:
- Zdjęcie profilowe
- Tło na LinkedIn
- Nagłówek
- Podsumowanie – o mnie
- Usługi
- Doświadczenie
- Projekty
- Polecenia
- Kursy
- Umiejętności
- Profil publiczny i adres URL
- Weryfikacja profilu
- Podsumowanie
Dobry profil na LinkedIn – jak go uzupełnić?
Dobrze uzupełniony profil na LinkedIn wspiera osiąganie celów biznesowych takich, jak znalezienie nowej pracy, rozbudowanie świadomości marki czy pozyskanie Klientów B2B.
Jak go przygotować, aby był skuteczny?
Zdjęcie profilowe
Zdjęcie profilowe na LinkedIn jest pierwszym elementem, który zauważa Twój odbiorca.
Dobrze jest, gdy Twoja postać zajmuje co najmniej 50 – 60% całej grafiki. Inaczej, na przykład na urządzeniach mobilnych, nie będzie Cię widać.
To, w jakim stroju będziesz się na nim prezentować, powinno nawiązywać do Twojej codzienności zawodowej.
Jeśli na co dzień przed Klientami prezentujesz się w garniturze, pokaż się w nim. Widujesz się z kontrahentami w koszuli? Nie ma problemu – ubierz koszulę!
Zdjęcia z wakacji, imprezy czy basenu odpadają. Tak – użytkownicy potrafią dodawać właśnie takie grafiki! Pamiętaj, że to mimo wszystko nie facebook. 🙂
Rekomendowany rozmiar zdjęcia profilowego na LinkedIn to 400×400 px, natomiast nie musisz się tym zagadnieniem aż tak przejmować – dodając zdjęcie, możesz je przycinać, filtrować i obracać.
Zadbaj również o coś, co będzie automatycznie zwracać uwagę użytkowników.
W moim przypadku jest to obramowanie zdjęcia w kolorze nawiązującym do komunikacji wizualnej marki Salesboost. Dzięki temu adresaci mojego profilu mimowolnie częściej zwracają uwagę na mój profil, co prowadzi do jego częstszych odwiedzin. Jest to element, który wpływa na pozycjonowanie konta LinkedIn.
Możesz również wykorzystać górną część ubioru w zwracającym na siebie uwagę kolorze, czy nałożyć niestandardową grafikę na swoje zdjęcie. Wykaż się kreatywnością!
Tło na LinkedIn:
Zdjęcie w tle na LinkedIn jest największym i najbardziej widocznym elementem Twojego profilu osobistego.
Rekomendowane przez LinkedIn wymiary to 1584×396 px. Uwzględnij to, aby Twoja grafika nie została ucięta.
Zdecydowana większość użytkowników nie wykorzystuje tej sekcji dobrze – umieszczają tam losową grafikę np. z górami czy morzem.
Dobrze przygotowane tło to świetny wyróżnik na tle konkurencji, możliwość zaprezentowania ważnej z punktu widzenia Klienta informacji – na przykład wyzwania biznesowe, które rozwiązujesz (jeśli oczywiście celem Twojej obecności jest marketing / sprzedaż B2B).
Umieść tam to, co jest istotne. Osobiście promuje swoje usługi:
Szymon Negacz dysponujący liczbą niemal 50 000 obserwujących (na dzień pisania artykułu), informuje odwiedzającego o grupie biznesowej, którą zarządza:
a Michał Sadowski komunikuje wartość biznesową płynącą z korzystania z Brand24:
Nie ma jednego, dobrego rozwiązania. Ważne, aby zdjęcie w tle było spójne z Twoim celem biznesowym, który postawiłeś przed obecnością na portalu LinkedIn.
Możesz również skorzystać z bezpłatnych szablonów zdjęcia tła LinkedIn dostępnych w narzędziu Canva.
Nagłówek:
Nagłówek na LinkedIn jest kolejnym istotnym elementem, który wpływa na liczbę odwiedzin profilu, a także jako pierwszy wyświetla się innym użytkownikom. Odpowiednio skonstruowany zachęca do kliknięcia.
Występuje w wielu miejscach, zarówno w wyszukiwarce:
W postach, które publikujesz:
W wyszukiwarce google:
Jak i kilku innych miejscach na portalu.
Masz do dyspozycji aż 120 znaków ze spacjami (zss), więc możesz powiedzieć tutaj nieco więcej o sobie.
U większości użytkowników możesz zauważyć stanowisko oraz firmę, w której pracują. Wynika to z domyślnych ustawień algorytmów, które w ten sposób podpowiadają, co można tu umieścić.
Co jednak wpisać w nagłówku? Ponownie nawiążę do Twojego celu obecności. Jeśli poszukujesz nowych Klientów, nawiąż do problemu biznesowego, który rozwiązujesz, usług, które świadczysz czy sukcesów, które osiągnąłeś. Zachęć użytkownika do wejścia na Twój profil – to pierwszy krok do wzbudzenia świadomości marki, zarówno osobistej, jak i firmy!
Czasem jednak wysokie stanowisko i nazwa firmy jako nagłówek nie jest złym pomysłem. Stosujemy tę taktykę, gdy w naszych kampaniach procent przyjęć zaproszeń na profilu Klienta nie jest satysfakcjonujący i chcemy go powiększyć. Nasze wewnętrzne statystyki potwierdzają, że ludzie chętniej przyjmują zaproszenie od CEO organizacji, niż od specjalisty czy konsultanta.
Podsumowanie – O mnie:
Sekcję podsumowania, czy też “o mnie”, możesz pokazać na dwa sposoby.
Pierwszym z nich jest wykorzystanie tego miejsca do pokazania swojej ludzkiej strony. Czym się interesujesz, jaka jest Twoja wizja, misja. Dlaczego robisz to, co robisz. Co wnosisz do organizacji?
Drugą praktyką, która świetnie się sprawdza, jest wykorzystanie podsumowania do rozbudowania wcześniejszych sekcji – pokazania problemów biznesowych, które pomagasz zażegnać, sposobu, w jaki działasz, a także sukcesów, które osiągnąłeś. Zastosuj ją, jeśli planujesz pozyskiwać Klientów przez LinkedIn.
Osobiście stosuję drugi sposób, ponieważ moim celem jest aktywnie pozyskiwanie Klientów B2B.
Jak widzisz – wszystko, ponownie, zależy od celu Twojej obecności na portalu.
Masz do dyspozycji 2600 znaków. Warto pokusić się o zastosowanie odpowiednich słów kluczowych, które wpisują w wyszukiwarkę potencjalni Klienci. Zwiększy to liczbę wejść na Twój profil – to trochę tak, jak ze stroną internetową. 🙂
Od pewnego czasu do sekcji podsumowania możesz dodać najważniejsze umiejętności (5). Oprócz ich ekspozycji, pozycjonujesz się w oczach potencjalnego Klienta jako specjalista od poszczególnych zagadnień. Profil również zyskuje walory wizualne, co jest atrakcyjne dla odbiorcy.
Jeśli nie masz jeszcze podsumowania na LinkedIn, możesz go znaleźć, rozwijając opcję dodaj część w profilu:
Usługi:
Sekcja usług jest miejscem, w którym możesz bezpośrednio przedstawić swoją ofertę, ceny i ich opis:
Jest to miejsce stale rozwijane – na przykład w Stanach testowana jest wyszukiwarka usług, dzięki której użytkownicy mogą znaleźć specjalistów od danej dziedziny.
Nie ma jednak określonej daty wdrożenia tego wyszukiwarki w Polsce.
Sam pozyskałem zapytania ofertowe dzięki uzupełnieniu tej sekcji, do czego zachęcam również Ciebie.
Funkcja ukryta jest w przycisku otwarty na lub dodaj część w profilu:
Po otwarciu sekcji z rozwijanej listy wybierz zakres usług, które świadczysz (maksymalnie 10).
Dodatkowo możesz dodać krótki opis (maksymalnie 500 znaków), który zachęci użytkownika do interakcji.
Uwzględnij w nim problemy biznesowe, które rozwiązujesz, wyróżniki na tle konkurencji oraz krótkie Call To Action (CTA) – wezwanie do działania.
W dalszej części znajdziesz możliwość uzupełnienia lokalizacji (globalnie, lub w wybranym miejscu), a także polityki cenowej:
Doświadczenie:
Sekcja doświadczenia na LinkedIn jest stosunkowo najprostszym miejscem do uzupełnienia.
Potraktuj je, jak interaktywne CV. Napisz, jak przebiega Twoje doświadczenie, jakie miałeś/-aś sukcesy zawodowe i ile trwała Twoja praca na poszczególnych stanowiskach / w wybranych firmach.
Nie ograniczaj się jednak do standardowych, oklepanych tekstów. W opisach umieść informacje spójne z Twoim celem obecności na LinkedIn.
Jeśli poszukujesz pracy – napisz o tym, jakie doświadczenie zdobyłeś i w jaki sposób tego dokonałeś. Co cię wyróżnia na tle innych kandydatów.
Twoim celem jest pozyskanie Klientów? Nawiąż do problemów biznesowych, które rozwiązywałeś (lub nadal rozwiązujesz) w organizacji. Przedstaw drogę do miejsca, w którym jesteś i pokaż, dlaczego to Ty powinieneś pomóc swojemu przyszłemu kontrahentowi. Napisz, czym się zajmujesz i wyróżnij swoje usługi / produkty – dlaczego to Twoja firma jest lepsza od konkurencji?
Pamiętaj, że możesz również wyróżniać swoje umiejętności (tak, jak to jest w przypadku sekcji podsumowania – o mnie), czy dodać multimedia (np. stronę internetową, prezentację, publikację). Zwiększy to atrakcyjność Twoich opisów, lepiej Cię pozycjonuje, a algorytm LinkedIn – wyżej oceni.
Projekty:
Sekcja projekty jest miejscem, w którym możesz pochwalić się swoimi osiągnięciami zawodowymi / prywatnymi.
Wbrew pozorom, potencjalni Klienci zwracają uwagę na tę sekcję. Jest to również dobre miejsce, aby uwzględnić pozycjonowanie profilu za pomocą umieszczania w opisach odpowiednich słów kluczowych.
Możesz wpisać tutaj:
- nazwę projektu
- opis projektu (maksymalnie 2000 znaków)
- umiejętności, które były potrzebne do jego zrealizowania lub które zdobyłeś/-aś (maksymalnie 5)
- multimedia, takie, jak link do zewnętrznej strony zdjęcia, dokumenty lub prezentacje
- datę rozpoczęcia i zakończenia wybranego projektu
- uczestników, z którymi współpracowałeś
- powiązanie z organizacją (w ramach jakiej organizacji brałeś/-aś udział w tym projekcie?)
Osobiście korzystam z tej sekcji do prezentacji case study, czyli projektów marketingowych, które dotychczas przeprowadziliśmy i opisaliśmy:
Polecenia:
Polecenia to potężne narzędzie na LinkedIn, które uwiarygadnia Twoją markę w oczach potencjalnych Klientów czy kontrahentów. W tej sekcji znajdują się polecenia tekstowe od innych użytkowników LinkedIn, których profile może sprawdzić każdy.
Rekomenduję Ci, abyś poprosił/-a swoich dotychczasowych partnerów biznesowych o wystawienie polecenia oraz uwzględnienie najistotniejszych czynników, które zaowocowały zadowoleniem ze współpracy.
Możesz również sam/-a udzielić polecenia, które wyświetli się na profilu innego użytkownika.
Jak to bywa jednak z opiniami – ciężko je wyegzekwować. 🙂
Kursy:
Często pomijana sekcja, czyli kursy. Warto je jednak uzupełnić, aby pokazać użytkownikom (w tym potencjalnym Klientom), że na bieżąco aktualizujemy swoją wiedzę w naszej branży.
Zyskujemy tym samym pozytywny wizerunek rozwijającego się eksperta w branży, a w przypadku ukończenia rozpoznawalnych szkoleń – zaufanie do zdobytej wiedzy.
Umiejętności:
W sekcji umiejętności możesz zaprezentować to, w czym czujesz się najlepiej – niezależnie od celu Twojej obecności na portalu.
W kontekście poszukiwania pracy, ułatwisz rekruterom dotarcie do Twojej kandydatury.
W kontekście poszukiwania potencjalnych Klientów, zaprezentujesz obszar, w którym możesz im pomóc.
Umiejętności możesz wybrać z listy lub nazwać je po swojemu, dodając indywidualne hasła.
Profil publiczny i adres URL:
Aby skutecznie pozycjonować swój profil, powinieneś włączyć funkcję publicznego profilu osobistego. Dzięki temu wszystkie informacje, które zawrzesz na LinkedIn, będą dostępne zarówno w wyszukiwarce Google, jak i na portalu.
Możesz włączyć tę funkcję, wchodząc na swój profil osobisty i klikając Profil publiczny i adres URL:
A następnie edytować widoczność po prawej stronie nowego okna:
W tym miejscu możesz również edytować adres URL (link do profilu), personalizując go.
Domyślnie jest on złożony z imienia i nazwiska oraz ciągu losowych liczb / cyfr.
Dobrą praktyką mającą na celu poprawę pozycjonowania profilu jest zmiana na imię i nazwisko, bez ciągu znaków. Jeśli link jest zajęty, możesz dodać nazwę firmy.
Weryfikacja profilu:
Na przełomie 2023 i 2024 roku wprowadzono możliwość weryfikacji profilu osobistego na LinkedIn.
Po przesłaniu dowodu osobistego Twój profil otrzymuję odznakę zweryfikowanego konta, która zwiększa liczbę przyjmowanych zaproszeń, a także lepiej je pozycjonuje.
Jest to związane m.in. z bardzo dużą liczbą fake kont i botów, które zalały portal LinkedIn.
Polecam Ci tą opcję, jeśli chcesz zwiększyć skuteczność działań prospectingowych / marketingowych na LinkedIn.
Jak stworzyć dobry profil na LinkedIn? Podsumowanie:
Uzupełnienie wyżej wymienionych sekcji w zupełności wystarczy, abyś mógł profesjonalnie przedstawić swoją osobę na portalu.
Zadbałeś/-aś o każdy punkt? Gratuluję – przygotowałeś dobry profil na LinkedIn!
Jeżeli Twoim głównym celem jest pozyskiwanie kontaktów biznesowych, to warto podjąć dodatkowe aktywności, takie, jak prospecting, aby go osiągnąć.
Wiesz już, jak uzupełnić profil na LinkedIn. A czy potrafisz korzystać z LinkedIn Sales Navigator?